Wetenswaardigheden



De beste tips om apparatuur beter te laten klinken:

1. Spikes
Plaats onder je speakers maar ook onder je apparatuur 3 spikes (voor de balans). Het verschil is enorm.

2. Stroomkabels
Vervang de standaard stroom kabels voor kabels van goede kwaliteit. Als er een vaste kabel aan je apparaat zit, monteer dan een nieuwe aansluiting waar je een losse stroomkabel in kan plaatsen. Als je niet weet wat je doet, laat dit dan aan een expert over.

3. Stekkers omdraaien
De manier waarop de stekker in het stopcontact zit is zeer belangrijk. Een stekker die verkeerd om zit aangesloten kan voor een beperking van de diepte en focus leiden. Het geluid lijkt meer UIT de speakers te komen, een goed omgeplaatste stekker zorgt voor een veel opener karakter en je hoort de speakers minder.

4. dB meter
Om je speakers af te stellen dien je echt gebruik te maken van een dB meter en een CD/DVD met testsignalen.

5. Planken van je rack en je rack zelf dempen
Ideaal is als het rack met je apparaten NIET in contact staat met de vloer van je HT. Aangezien dit vaak niet mogelijk is, is het belangrijk om je rack op bv spikes te plaatsen en alle planken afzonderlijk van elkaar te dempen.

Hoe kabels te beoordelen:

Tja, eigenlijk is er maar een criterium: hoe vindt je zelf dat het klinkt? Er zijn niet echt tips te geven denk ik, het is vooral persoonlijke smaak. De ene kabel laat het hoog beter klinken, de andere weer het laag. De volgende laat de instrumenten loskomen en de andere weer een ruimtelijker geluid. Proberen is de enige echte mogelijkheid.

Lengte van de luidsprekerkabels:

De lengte van de kabels maakt maar weinig uit zolang de kabels maar niet langer dan 20 meter worden. Bij lengtes groter dan 20 meter wordt er voor vertraging in het geluid gezorgd en kan de kabel erg veel omgevingssignalen opvangen waardoor storing in het signaal op kan treden. Probeer wel de kabels van de front- en de surroundspeakers voor het paar even lang te houden.

Dikte van de kabels:

De dikte van de kabels hoeft niets over de kwaliteit van de kabel te zeggen. Een kabel heeft een eigen karakter. Verzilverde kabels zijn vaak "sneller" dan koperen kabels waardoor het hoog vaak beter aanwezig is. Probeer voor je eigen situatie uit wat de beste kabel is voor jouw situatie en jouw set.

Optische of coaxiale interlink:

Bij digitale aansluitingen krijgt coax de voorkeur omwille van de betere interface tov optical, en de betere connectors.
Er is ook een omzetting minder, dus in principe is coaxiaal altijd beter, maar in praktijk kan optical soms voordelen hebben (galvanische scheiding tussen componenten, niet gevoelig aan instraling)
Als je een digitale verbinding gebruikt, wordt de conversie van digitaal naar analoog gedaan in het doeltoestel, dus de receiver of DAC.
Stel dat je dus een minder goede CD speler hebt, en een betere receiver, dan kan je er vaak baat bij hebben om 'm digitaal aan te sluiten omdat je DAC's van de receiver beter zijn dan die van de cd speler.

Als je de toslink wilt gebruiken, wordt er een extra conversieslag gemaakt...een extra stap zal in de meeste gevallen een afname betekenen in de kwaliteit.

Welke verbinding DVD <=> TV:

Laat indien dit mogelijk is het signaal allereerst direct van de DVD naar de TV gaan. Niet via een receiver tenzij dit echt niet anders mogelijk is.

Voor het aansluiten van de DVD op de TV is, indien de mogelijkheid er is, een digitale verbinding als DVI of HDMI een goede oplossing. Zie daarvoor ook hieronder. Hierna is (maar daar verschillen de meningen van de experts enigszins over) een volledige RGB scart kabel het beste. (Kijk daarbij ook even of de TV dit ondersteunt en vergeet de RGB doorgifte in de DVD speler niet aan te zetten).

DVI, HDMI of Component Video; ik wil het beste, wat moet ik aansluiten?
Deze vraag krijgen we veelvuldig voorgelegd. Het anwoord is helaas niet zo eenvoudig te geven. we zullen een poging, mede door info van anderen, wagen om iets meer (on)duidelijkheid te geven..

DVI en HDMI verschillen niet zo veel als men denkt. Afgezien van een andere aansluiting gebruiken ze hetzelfde encodeer schema. Hierdoor zijn ze uitwisselbaar zonder converter of decoder. DVI is alleen een videosignaal en HDMI een audio en video signaal.
Wat zijn DVI/HDMI en Component Video of RGB?
DVI/HDMI en Component Video, RGB zijn 4 videosignaal standaarden die diverse resoluties ondersteunen en die het signaal verschillend overbrengen van bron naar het scherm. Het belangrijkste verschil is dat DVI/HDMI het signaal digitaal via een bitstream overbrengt terwijl Component Video en RGB analoog via elektrische signaal impulsen via de rood groen en blauw componenten van het signaal.
Alle besproken signalen werken met een combinatie van rood, groen en blauw componenten samen met de sync(synchronisatie) signalen die bepalen op het scherm wanneer een nieuwe line of frame begint. De DVI/HDMI signalen voegen daar nog datasignalen via een format T.M.D.S( Transmission Minimized Diffrential Signaling) aan toe. Wat in het kort betekent dat er bij het blauwe signaal de horizontale en verticale synchronisatie zijn toegevoegd.
Component video wordt vaak verward met RGB(Rood Groen en Blauw) Het hele kleurenspectrum kan worden weergegeven in gevarieerde samenstellingen met deze 3 kleuren..De overeenkomst is dat ze alle twee hoge kwaliteitssignalen geven maar zijn niet direkt compatibel, (alleen met een video converter; bij ons te koop) Bij RGB is de helderheid gecombineerd binnen het RGB signaal.Bij Component Video zijn de signalen nu gescheiden in drie component videosignalen ook wel YPbPr of YCbCr YUVsignaal genoemd.De Y staat voor het helderheids signaal met sync . Pb en Pr zijn de kleursignalen. Alle drie ontrokken uit het oorspronkelijke RGB signaal.RGB is meer europees gericht en Component video amerikaans en in opkomst in Europa door de uitstekende kwaliteit van het beeld bij DVD afspelen op plasma schermen en de de betere bewerkbaarheid van de beelden voor de professionele markt. Zie ook rechtboven Component Video.

Is digitaal niet altijd beter?
Helaas was het maar zo eenvoudig. Veelal wordt gemakshalve aangenomen dat digitaal gewoon altijd beter is, omdat digitale signaal overdracht error-free wordt beschouwd en analoge overdracht gekoppeld wordt aan geleidelijke verlies van signaal en kwaliteit. Er zit een kern van waarheid in, maar in de praktijk is het toch merkbaar anders dan men veelal denkt. Ten eerste zijn er nog geen merkbare kwaliteits verlies uitdagingen over lange afstanden met kwalitieitskabels bij de installatie van professionele home theaters met analoge component video signalen. Ten tweede het is geen verstandige aanname dat digitale signaal overdracht altijd error-free is. Bij DVI/HDMI is geen error correctie, dus als iets verloren gaat is het ook voorgoed weg. Dit is bij kabels over korte afstanden geen probleem, maar met lange afstanden in de praktijk iets om rekening mee te houden.

Wat bepaalt dan de beeldkwaliteit?
Videobeeld laat zich niet om diverse redenen direkt van de bron op een scherm projecteren. Meestal werken schermen of beamers niet met de originele resolutie van de bron, dus als je werkt met 480p, 720 p of 1018i zijn er vaak noodzakelijkerwijs omzettingen nodig. De originale formats worden vertaald naar het beeldscherm. Bijvoorbeeld DVD opnames hebben 480 lines maar geen non square pixels. Wat betekent dat ze geholpen moeten worden tijdens de weg naar het beeldscherm.

De vaak gebruikte argumenten bij DVI/HDMI signaal formats dat het puur digitaal is in theorie gezien waar. Neem een digitale opname als DVD als dat zonder tussenkomst rechtstreeks in de digitale vorm via het DVI/HDMI signaal rechtstreeks naar een digitaal beeldschermLCD/Plasma worden geleverd is er in theorie een perfecte no-loss-and-no-alteration-of- information-signal keten ontstaan. Het signaal heeft dan geen digitaal naar analoog conversie ondergaan en is dus minder aangepast gedurende de overdracht
Maar de digitale signalen van de verschillende apparaten in de keten zijn vaak verschillend geencodeerd en moeten bij doorgifte toch aangepast of converteerd worden om bij het beeldscherm uiteindelijk weer aangepast te worden voor weergave (resolutie etc.) In de praktijk zijn er altijd conversies en aanpassingen van het signaal bij weergave en dat wil niet altijd lekker lopen.
Digitaal naar digitaal conversie is niet langer een garantie voor betere signaal kwaliteit overdracht en weergave in vergelijking tot digitaal naar analoog. In de praktijk soms ook slechter. En soms moeilijk te beinvloeden door de vele schakels en er wordt in de bijgeleverde documentatie van de apparatuur vaak geen info gegeven hoe de signaal overdracht aangepast en verwerkt wordt. Bij aankopen zou je dan ook alles mee moeten nemen om het effect van overdracht en weergave te kunnen bepalen..

Invloed van kabel kwaliteit?
Kabelkwaliteit zou in principe geen significante invoed mogen hebben op het weergave resultaat met de vergelijking tussen DVI/HDMI en Component Video als de kwaliteit van de kabels goed is.Er zijn enkele factoren waar rekening mee gehouden moet worden.

Het analoge Component Video is een uitermate sterk signaal dat met goede kabels zonder noemenswaardige problemen 20 meter kan overbruggen.
DVI en HDMI zijn helaas geen sterke signalen. Toen de professionele video industrie startte met digitale signalen werd er een standaard afgesproken SDI, serial digital video. SDI is ontworpen voor coaxiale kabels waardoor de impendatie goed beheerst kan worden en dus de signalen zonder problemen ook over langere afstanden werken. Voor redenen, die alleen de ontwikkelaars van HDMI en DVI weten, is men hier van afgestapt en overgegaan op gebalanceerde twisted-pair kabels. Voor de digitale signalen zijn de beste twisted kabels, over korte afstanden geen probleem, maar met lange afstanden kon de impedantie niet goed gecontroleerd worden en traden mede door de twisted pair vorm, diverse stroringen of abrupt verlies van beeld op
DVI en HDMI kabels zullen tot een bepaalde afstand geen probleem hebben.Wordt het iets langer komen er meer bitstream fouten voor.Te zien in het scherm aan sneeuw of pixel fouten en weer iets langer compleet geen beeld. Het kan zo zijn dat bij 5 meter de kabel perfect werkt bij 6 meter sneeuwt en bij 7 meter het compleet niet meer doet. Nu iedereen deze kabels gaat maken zie je ook dat minder goede kabels het op de korte afstanden redelijk doen maar bij de langere van de fabrikant diverse problemen geven. Gelukkig hebben we een goede fabrikant gevonden die kabels tot en met 20 meter aankan, maar zelfs zgn. bekende merken zijn hier de mist in gegaan.
In de praktijk is het moeilijker te voorspellen waar het omslagpunt is omdat de kwaliteit van de bron- en weergaveapparatuur een belangrijke factor zijn. Het kan zijn dat een kabel probleemloos bij de ene apparatuur combi werkt maar bij een ander geen beeld geeft. DVI heeft hier iets minder problemen mee, HDMI is hier gevoeliger voor.

Kortom, Wat is nu beter...........DVI, HDMI, of Component Video?
Het antwoord helaas is niet eenduidig en onbevredigend: het hangt er van af. Het hangt van de gebruikte apparatuur af, en bij voorbaat is het niet te bepalen of bij bepaalde opstellingen digitaal of analoog een betere weergave zal geven. Het kan zelfs zo zijn dat je bij DVD bijvoorbeeld betere resultaten hebt met component video en met je satelite met DVI/ HDMI op hetzelfde scherm. En dan hebben we het nog niet over de smaak van de kijker. Dus gewoon ter plaatse aansluiten en kijken en vergelijken.

(Bron e-coustics)

Inspelen van kabels:
Er is geen wetenschappelijke reden waarom een kabel ingespeeld zou moeten worden.

De praktijk wijst echter vaak uit dat de gebruiker na een inspeelperiode de kabel beter vindt klinken dan voordat hij ingespeeld werd.
Sommige kabels klinken na de aanschaf niet of zeer slecht. Na een periode van ca 12 uur gaan ze langzaamaan beter klinken. De meeste kabels zijn na ca. 100 uur echt ingespeeld en zullen hun volledige karakter laten horen.

Stroomvoorziening en geluidskwaliteit:
De verbinding van de meterkast naar de apparatuur kan ellerlei vervuiling bevatten.

De beste stap is om de apparatuur op een eigen groep te plaatsen zodat er geen vervuilers op de groep zelf zitten. Hierna kun je er indien gewenst voor zorgen dat de stroomkabel (voedingskabel) zo min mogelijk storingen uit de lucht opvangt door deze af te schermen of een afgeschermde kabel te gebruiken.
De kabels van het stopcontact naar de apparatuur zijn vaak de kabels die het meeste in contact zijn met andere kabels en de storingen van die andere kabels dan ook oppakken. Hiervoor zijn aparte voedingskabels te koop die afgeschermd zijn en de "vervuiling" afvoeren naar de aarde.
Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een netfilter dicht in de buurt van de apparatuur. Deze zal de "vervuiling" wegfilteren en ervoor zorgen dat (mits gebruik wordt gemaakt van afgeschermde voedingskabels) de apparatuur van "schone" stroom wordt voorzien.

Wat is Dolby surround?
Dolby surround is de huidige standaard voor surround geluid op VHS films en alle andere bronnen waarmee alleen een stereo kanaal weergegeven kan worden.

Dit Systeem werkt met vier kanalen, namelijk Links, Center, Rechts en een tot 8Khz frequentiebeperkt kanaal: Het achterkanaal.
Deze kanalen worden "verzonnen" aan de hand van de aanwezige twee kanalen van de stereo bron, door de dolby prologic decoder.

Hoe werkt dolby ProLogic?
Dolby ProLogic werkt met 4 audio kanalen gecodeerd in het stereo kanaal. Het centerkanaal is het geluid dat mono is opgenomen en uit beide speakers even hard komt. De decoder herkent dit en stuurt het geluid naar het centerkanaal.

Het surround kanaal is in het gewone signaal gemixed. De decoder zal ook dit signaal herkennen en het naar het achterkanaal sturen.
Dit signaal is een beperkt kanaal omdat de hoge tonen, (waarvoor het gehoor veel gevoeliger is), bij de voorspeakers teveel gestoord worden. Ook de allerlaagste tonen worden niet weergegeven door het achterkanaal omdat bij deze lange golven een faseverschuiving zeer gemakkelijk leidt tot het uitdoven van de lage tonen.

Wat houdt digitaal surround geluid in?
Digitaal surround geluid is een digitaal geluidsspoor waarin een surround effect zit. Dit kan ook dolby prologic zijn.

Wat is dolby digital?
Dolby digital is de standaard voor DVD's om geluid op de schijf op te staan. Door gebruik te maken van de compressie (AC3 genaamd) wordt veel ruimte bespaard op de schijf.
Dit is handig omdat er op DVD vaak meerdere geluidssporen staan in verschillende talen en omdat het ook vaak met zes kanalen op de DVD staat. met dolby digital is het mogelijk om tot zes onafhankelijke kanalen op een DVD opnemen, die allemaal een volledig frequentiebereik hebben.

Wat betekenen de nummers zoals 5.1?
Dit is de notering waarmee aangegeven wordt hoeveel onafhankelijke kanalen er weergegeven worden bij het afspelen.

Wat is het voordeel van Dolby digital boven Dolby prologic?
Dit is te omschrijven in de volgende punten:
- Er zijn vijf in plaats van vier kanalen, dit leidt tot een veel nauwkeurigere plaatsing van het geluid achter de luisteraar
- Alle kanalen hebben een volledig frequentiebereik.
Dit leid tot een veel realistischer geluidsbeeld. Niet alleen klinken de achterkalen beter, ze passen ook veel beter in het geluidsbeeld. Ze kunnen nu hetzelfde weergeven als de voorspeakers. In het ideale geval zijn ze ook hetzelfde.
- Alle kanalen zijn discreet, dit houdt in dat alle kanalen een eigen geluidsspoor hebben. Het voordeel uit zich in een veel betere kanaalscheiding waardoor de plaatsing veel nauwkeuriger is. Ook kunnen de achterspeakers en de centerspeaker totaal onafhankelijk van de voorspeakers geluid weergeven. Dus kan een trein ook echt alleen van achteren komen. Het voordeel van een discreet voorkanaal is dat bijvoorbeeld muziek via de frontspeakers wordt weergegeven, terwijl de centerspeaker geisoleerd wordt in waar hij goed in is: spraak weergeven. Ook een auto die van links naar rechts rijd kan de centerspeaker rustig overslaan waardoor de klankkleur niet steeds verandert naarmate het geluid van speaker wisselt (hoe ideaal dan ook, een center klinkt altijd anders dan de frontspeakers)
- Er is een apart subwoofersignaal dat in te stellen is op volume. Zo kun u het geluid zeer indrukwekkend laten klinken door dit kanaal goed in te stellen, zonder dat het geluid van de rest van de set bonkerig overkomt.

Wat is DTS en wat is het voordeel van DTS boven Dolby digital?

DTS staat voor Digital Theatre Sound. De werking is exact gelijk aan Dolby Digital. Het enige verschil is de kwaliteit van het signaal.
Het kwaliteitsverschil zit hem in de mate van compressie. Bij Dolby digital worden alle zes de kanalen met 64kbps weergegeven (vergelijk mp3: 128kbps stereo). Dit resulteert in een datastroom van maximaal 384kbps. Bij DTS is dit verhoogd tot 768kbps. Hier is dus 128kbps per kanaal beschikbaar (vergelijk mp3: 256kbps). De methode van comprimeren is niet dezelfde, maar het vergelijk blijft goed staan.
Deze hogere bitrate resulteert in een nauwkeuriger "stereobeeld" (tussen aanhalingstekens omdat het om een totaal surroundbeeld gaat in dit geval). Akoestische instrumenten en stemmen profiteren aanzienlijk van de ruimere bandbreedte. Het heeft dus nut als u van plan bent veel muziek op uw systeem te spelen.

Wat is THX?
THX is geen standaard. Het is een kwaliteitskeurmerk voor Bioscopen, apparatuur en voor films. Het is ontwikkeld door George Lucas ten tijde van StarWars. Dit uit onvrede over de bioscoopzalen. Bioscopen die aan de certificering willen voldoen moeten aan zeer strenge eisen over frequentiebereik en vermogen voldoen. THX heeft niets met het aantal kanalen te maken of met Dolby digital. Het komt er op neer dat het geluid erg hard kan en dat er een flinke hoeveelheid voelbaar laag lekker meedreunt.

THX ziet u ook op veel thuisapparatuur staan. Dit is ook een kwaliteitsmerk. Dit gaat dan vooral om het vermogen dat de versterker minimaal kan leveren (100w per kanaal) en of het een verwerkingsunit heeft waarmee het geluid, dat in films op bioscoopspeakers is geoptimaliseerd, bewerkt wordt waardoor het wat meer voor kleine kamers geschikt is. Ondertussen is er een THX keurmerk bijgekomen, namelijk THX select. En de oude gaat nu door het leven als THX ultra. Voor de precieze eisen waaraan apparatuur moet voldoen om het keurmerk te krijgen, kunt u op de site van THX kijken: http://www.thx.com/

Wat is SACD?
SACD=Super Audio CD. SACD gebruikt een nieuwe technologie dat Direct Stream Digital (DSD) heet. Dit geeft extra zuiver en natuurgetrouw geluid vergeleken met het geluid van de normale Audio-CD. Verder ondersteunt SACD meerdere kanalen waarmee surround geluid perfect kan worden weergegven, maar ook video!
Om een SACD te kunnen beluisteren is speciale apparatuur nodig. Er bestaan Hybrid SACD's met twee opname lagen. De eerste laag bevat de Audio-CD informatie en is af te spelen in een gewone Audio-CD speler. De tweede laag bevat de SACD informatie die alleen met de daarvoor geschikte apparatuur kan worden weergegeven.